Dette sier kritikerne om Rebekka:

”Komponisten Glenn Erik Haugland har skrevet opera om voldtekt – og resultatet er overbevisende…Hauglands opera er et sjeldent sterkt bidrag til norsk operakunst”
Magnus Andersson – Morgenbladet

”..Orkesterbehandlingen viste teft i utnyttelsen av instrumentariet. Med bred pensel malte han (Haugland) ut et fargespekter som imponerte..”
Idar Karevold – Aftenposten

”Rebekka er sterk kost..ein opera som var fasinerande velsmidd og ”groovy” midt i alt tragisk. Musikken til Haugland løfter og gir hjarteblod til dramaet…
Astrid Kvalbein – Dagsavisen og Bergens Tidende

”..På sitt beste formidler den (orkestersatsen i Rebekka) et drama i sin egen rett. Og de gangene hvor operautkastet åpner seg for musikkens egen stemme, blir det klaff..”
Ståle Wikshåland – Dagbladet

”..Hege Høisæter er strålende som Rebekka, og musikkbildet ellers er helstøpt..”
Tori Skrede – Vg

”..Sammen med librettist Rolf Norsen har Haugland skapt et verk som inneholder en del modige og interessante valg og som stiller både publikum og utøvere i alle ledd overfor utfordringer på flere plan..”
Karen Moe Møllerop – Adressavisen

“..Rebekka er og blir ei modig framstilling, og langt på veg har ein lukkast i å finna gode løysingar der operamediet lett kunne ha komme til kort…gjennomgåande er Haugland sin musikk velfungerande; melodisk, nært lagt opp til teksten, samstundes som orkestret spelar ei viktig funksjon…Denne operaen har både tekst og musikk som held mål, og belyser dertil eit emne som er viktig.
Ida Habbestad – Ballade

“…Glenn Erik Haugland setter teksten i sentrum. Han lar sangen utfolde seg i en deklamatorisk melodikk, sangbar og uten modernismens pling-plong og store sprang. Dette er et personlig og tiltalende grep..”
Torkild Baden – Nrk



REBEKKA, KJØTT OG OVERGREP

13.10.2007



Nrk.no kan en nå høre Musikk i Brennpunktet fra 10. oktober og journalist Annelita Meinichs innsiktsfulle program om Rebekka.

Et tidligere sendt intervju med komponisten på tur til Norturas kjøttanlegg i Tønsberg kan en i tillegg laste ned og høre her.

Aftenposten publiserte for kort tid siden en artikkel om sammenhengene mellom krig og voldtekter. Viktig lesning! Klikk her.



REBEKKA I BRENNPUNKTET

06.10.2007

Førstkommende Onsdag (10.Oktober) kl 21 sender Nrk P2 (Musikk i Brennpunktet) en times program om Rebekka. Her kan en blant høre et lengre intervju med Glenn Erik Haugland, samt en samtale mellom Haugland og Jon T. Monsen som er professor og ansatt på Psykologisk Institutt ved Universitetet i Oslo. Foreløpig siste anmeldelse stod på trykk i Morgenbladet på fredag. Den er skrevet av Magnus Andersson som mener at Rebekka er " ...et sjeldent sterkt bidrag til norsk operakunst".


I DAG ER DET PREMIERE PÅ REBEKKA!

28.09.2007



Rodney Clarke som Leo og Hege Høisæter som Rebekka


I Vg meldes det om nye sjokktall. 1 av 5 19-år gamle jenter har vært utsatt for overgrep.

Les om Rebekka i Aftenposten. Og et større intervju med Glenn Erik Haugland i Ultimas magasin.


PÅ PLASS I BÆRUM KULTURHUS

25.09.2007

Scenografien er på plass, og den første øvelsen er gjennomført på scenen i Bærum Kulturhus der Rebekka har urpremiere på Fredag. I dag trykker dessuten Dagsavisen et intervju med Glenn Erik Haugland om Rebekka og norsk opera generelt.




9 DAGER TIL PREMIEREN

19.09.2007

Den Norske Operas orkester er i full gang med prøvene på Rebekka. Komponisten, Glenn Erik Haugland skal i dag til Nortura (Gilde) sitt anlegg i Tønsberg for å gjøre opptak av lyder fra et produksjonsanlegg for kjøtt. I følge Haugland dreier det seg om lyder som skal være med å illustrere nøkkelscenen i 2. akt der Leo konfrontrerer Rebekka på et slakterhus. Samtidig melder Vg og Tv2 at Politidirektoratet går i mot opprettelsen av egne spesialenheter mot voldtekt tross klare anbefalninger fra Riksadvokaten og FNs kvinneutvalg.


DE FØRSTE BILDENE FRA PRØVENE PÅ REBEKKA

14.09.2007


Rebekka (Hege Høisæter) og Roger (Svein Erik Sagbråten) i kamp. Se
Rebekka-siden for flere bilder fra prøvene.

KRAFTIG ØKNING AV GROVE OVERGREP


13.09.2007

Dagsavisen melder i dag at de største politidistriktene registrerer stadig flere anmeldelser av grove overfallsvoldtekter og overgrep mot barn.

FØRSTE NORSKE OPERA PÅ FORLAG PÅ 100 ÅR

06.09.2007

Norsk Musikforlag AS gir ut Glenn Erik Haugland og Rolf Norsens nye opera, Rebekka. Dermed blir forlaget det første på hundre år som gir ut en norsk opera. Forlaget vil i første omgang utgi Norsens libretto (tekst), og et lite hefte med sanger fra operaen. Forlaget har også hatt ansvar for å produsere stemmematerialet til orkesteret og opplyser at patituret vil foreligge på både norsk og engelsk en gang i løpet av høsten.

Du kan nå lese om handlingen i Rebekka på en egen side om operaen som har premiere på Ultimasfestivalen 2007. For mer om Rebekka.


ER DET REBEKKA SOM ER PROBLEMET?



26.8.2007

Hver dag ødelegges opptil flere ti-talls liv som følge av overgrep og voldtekt. Likevel er holdningene til problemet preget av avmakt, distanse og i flere tilfeller også mistro til offeret.

Rebekka er ingen politisk opera. Men kanskje en opera som kan si noe om hvor vanskelig det kan være å leve med sårene fra et overgrep. I Rebekka er det ikke offerets trauma som er sentral, men konsekvensene av overgrepet sett gjennom øynene til den som står den voldsutsatte nærmest.

Rebekka elsker sin søster som er brennmerket for livet av voldtekt. I et forsøk på å hjelpe sin søster, tar Rebekka saken i egne hender. Er det Rebekkas selvjustis som er problemet?

Hver 3. elev i Sør Trøndelag tror voldtektsutsatte kvinner kan nyte hendelsen.

Amnesty Norges kampanje 2007

Dagbladet Juni 2007

Redd Barnas kampanje 2007

PRØVENE PÅ REBEKKA ER I GANG



12.8.2007

På Den Norske Opera er dirigent Trond Korsgård i full gang med de første prøvene på Glenn Erik Hauglands nye opera: Rebekka. Det meldes om høy tenning og stor tro på prosjektet blant solister og andre invollverte på huset. Premieren er lagt til Bærum Kulturhus og markerer samtidig åpningen på årets Ultimafestival.

I påvente av å flytte inn i det nye operahuset i Bjørvika, har DNO lagt alle nye produksjoner utenom Youngstorget. Bærum Kulturhus er tegnet av de samme arkitektene som har tegnet operahuset i Bjørvika (Snøhetta) og egner seg perfekt til en opera som Rebekka, sier Haugland. Tirsdag 14.8 er det gjennomspilling av orkesterpatituret for første gang, mens regissør Michael McCarthy starter sitt arbeid om kort tid.




World premiere 28.09.2007




Bilder fra prøvene på Den Norske Opera


Regissør Michael McCarthy legger tilrette for julefeiring.


Foran, kormester Steffen Kammler. I midten, dirigent Trond Korsgård
og bakerst repetitør Bjarne Sakshaug.



Svein Erik Sagbråten (Roger) og Hege Høisæter (Rebekka)

Dette handler Rebekka om

1. Akt
 
Rebekkas søster Katrine er blitt voldtatt og befinner seg på psykiatrisk avdeling i et sykehus. Siden søsteren i det siste har vist tegn til bedring, har Rebekka kommet til sykehuset for å hente henne. Det viser seg i midlertidig at Katrine har fått et alvorlig tilbakefall og har sluttet å kommunisere med omverden. Rebekka må forlate sykehuset uten Katrine. Sjokkert og sint setter Rebekka seg i bilen.
 
Mens hun kjører finner Rebekka frem et brev fra advokaten om en gjenopptakelse av saken mellom Katrine og hennes overfallsmann, Roger Holand. Brevet inneholder Rogers fulle navn, adresse og telefonnummer, og i et innfall ringer Rebekka fra sin mobiltelefon. Spenningen som følge av å ringe anonymt, kombinert med hennes eget raseri, gjør at Rebekka kjører mer og mer uvørent. Hun unngår bare så vidt å kollidere inn i en større trafikkulykke. Før Rebekka rekker å komme seg til hektene, setter Leo, en av de forulykkede, seg inn i bilen hennes. Leo er billedkunstner og i løpet av kjøreturen videre prøver han å oppnå kontakt med Rebekka. Han lykkes tilslutt når han forteller at han skal til Lehavn. Den samme småbyen som der Roger Holand bor med sin kone Nina. Rebekka bestemmer seg for å dra dit hun også.
 
Vi møter Leo igjen på en bar i Lehavn, der også Rogers kone Nina befinner seg.  Rebekka ankommer baren, men er fraværende i samtalen med Leo og bartenderen. Hun er mer interessert i å observere Nina. Roger kommer feiende inn i baren sammen med to kollegaer for å feire at firmaet hans har fått i oppdrag å bygge Lehavns nye stolthet – et kulturhus. Rebekka følger hele opptrinnet med stor interesse. Hun noterer seg at Nina har meldt seg på et keramikkurs, og bestemmer seg for å gjøre det samme.
 
Etter første kveld på keramikkurset drar klassen på en pizzarestaurant, en anledning som Rebekka benytter til å bli fortrolig med Nina. Et voldelig opptrinn forårsaket av to medlemmer av en motorsykkelgjeng gjør Nina hysterisk engstlig. Rebekka tar hånd om Nina, roer henne og følger henne hjem. Rebekka har nå Ninas tillit, og de avtaler å møtes dagen etter på Leos kunstgalleri.
 
På kunstgalleriet skvetter Nina til av synet av Leos groteske kjøttskrottmalerier. Rebekka og Nina snakker lekende om kunst og menn. Leo ankommer og Nina utfordrer han på hans kunstsyn.  Rebekka fører den lekende stemningen videre. Etter at Nina har gått, ber Rebekka Leo om en tjeneste: å ringe et bestemt telefonnummer til en bestemt tid.
 

Rebekka er blitt tilkalt hjem til Nina som er opprørt på grunn av et leserinnlegg i lokalavisen. Noen har angrepet den lokale motorsykkelklubben, og undertegnet innlegget i Rogers navn. Når Roger kommer er han kjepphøy og fornøyd med all oppmerksomheten leserinnlegget ufortjent har gitt ham. Telefonen ringer igjen uten at den som ringer gir seg til kjenne. Roger blir rasende. Samtidig dukker medlemmer av motorsykkelgjengen opp og tar til å knuse bilen til Roger med jernstenger. Roger styrter ut for å prøve å stanse vandaliseringen, og blir slått nådeløst ned.
 
2. Akt
 
I en drøm bekjenner Rebekka seg til en psykiater. Hun sliter med mørke og negative tanker om å knuse en overgriper. Psykiateren prøver å overbevise Rebekka om at det beste er å tilgi. Rebekka bebreider psykiateren for ikke å ha prøvd å stoppe Roger. Når Rebekka ser at det er Roger som er psykiateren, tar hun et oppgjør med han. Roger forsvarer seg med at det var Katrine som selv hadde fremprovosert situasjonen med sin væremåte. Det var ikke voldtekt, sier Roger. Konfrontasjonen mellom Roger og Rebekka blir etter hvert voldelig.
 
Katrine dukker opp i Ninas skikkelse. Rebekka er først veldig glad for å se Katrine igjen. Hun har begynt å snakke igjen. Men Rebekka blir fort skuffet når Katrine beskriver sitt gode forhold til Roger. Rebekka blir sint og Nina/Katrine forsvinner.
 
Rebekka befinner seg på et kontor. Menneskene på kontoret tilbyr henne hjelp til å ødelegge Roger. Prisen er imidlertid for høy for Rebekka, og hun søker seg mot rettssystemet. Personer fra tidligere hendelser opptrer som dommer, advokater, m.m. Roger er hele tiden tilstede i ulike roller og retter anklagene tilbake mot Rebekka. Hun på sin side konkluderer med at rettsystemet er til lite hjelp og henvender seg til fellesskapet, representert av folkevalgte. Fellesskapet (koret), som har fulgt store deler av Rebekkas forsøk i drømmen, lar seg imidlertid overbevise av Roger i stedet. Stadig voksende anklagene rettes mot Rebekka og det hele utvikler seg til et mareritt.
 
Rebekka våkner. Hun og Leo møtes på et slakteri der Leo arbeider med å ta bilder av kjøttskrotter. Rebekka blir etter hvert revet med, og poserer for Leo blant det blodige kjøttet mens samtalen glir inn på den siste tids hendelser rundt Roger og Nina. Leo forstår plutselig hva Rebekka driver på med. Han konfronterer henne og vil stanse henne. Hun lar seg ikke overbevise, og når Leo forlater henne i frustrasjon, besverger hun å fullføre sin hevn.
 
Rebekka er invitert hjem til Nina og Roger på Julaften. Alle er glade og leker seg med gaveutdelingen. Roger får en ny mobiltelefon. Midt i gleden får Nina en gave som viser seg å være ku-øyner fra slakteriet. Når Rebekka får roet gemyttene etter den ubehagelige opplevelsen, finner hun frem en keramikkbolle til Nina og en konvolutt til Roger. Når Roger har lest rundskrivet i konvolutten og forstått at hele lokalsamfunnet har fått det samme brevet, innser han at hans karriere er knust og at hans liv ligger i ruiner. Nina er lamslått av det hun leser om overgrep og vold som Roger skal ha begått. Rebekka triumferer. Hun har fått sin hevn.
 
Rebekka kommer gledestrålende tilbake til sykehuset for å fortelle Katrine nyheten. Katrine har imidlertid tatt sitt eget liv. Vantro innser Rebekka at hun har handlet feil, og at hevnen ikke gavnet andre enn henne selv. Hun legger seg i Katrines tomme seng i det Leo kommer til. Han har nå forstått hva som har skjedd, og vil hjelpe Rebekka. Det er for sent, og Leo fortviler når det går opp for han hvor bunnløs tragedien er.



Hør utdrag av Rebekka

Denne lydbiten er hentet fra scene 3 der Roger ankommer baren der de andre befinner seg. Han går frem til sin kone og forteller gledesstrålende at firmaet hans har fått oppdraget med å bygge kommunens nye kulturhus. Solister er Svein Erik Sagbråten og Ann-Helen Moen. Forøvrig; Den Norske Operas kor og orkester

Utdrag av Rebekka sc 3
Utdraget er hentet fra første prøve med sangere og orkester med variabel lydkvalitet. Er ikke til bruk i kringkastingsammenheng.



Pressen skriver om Rebekka:

Nrk - Operaguiden

Midtsiden.no

Radio Os

Msn nyheter

Avis 2

Kulturspeilet

Last ned ringetoner som brukes i operaen!

(ctrl-klikk for å laste ned - overfør til mobil ved bruk av Bluetooth)

Ringetone 1 - Rebekka slår nummeret til Roger

Ringetone 2 - Det ringer i Rogers telefon