
21.05. 2011
HYPERPREMIERE PÅ OPERAEN I OSLO I KVELD

Etter ein hektisk dag der mykje av det tekniske skulle falle på plass, gjennomførte Manger Musikklag, våre 8 sangere, Trond Korsgård og Knut Chr. Jansson ein god generalprøve på Scene 2 i Bjørvika. Det meste skulle no vere klårt for dagens premiere der det garantert blir høg stemning takka vere busslast med vestlendinger!
11.05. 2011
FØLELSANE TAR OVERHÅND LØRDAG 21.MAI I OPERAEN

Verdens første feelgoodopera om musikalsk følsomhet, Hypermusikal inntar scene 2 på Den Norske Opera & Ballett neste lørdag 21. mai med 2 forestillinger - kl 15 & 19. - Hypermusikal er ein gjennomgåande optimistisk og positiv opera - ein opera om vanlege folk som har ein uvanleg sterk tiltrekking til musikk. Medlemane i Manger Musikklag, Europas beste brassband vil jo helst ikkje anna enn å puste, føle, sove i, våkne til, gå på jobb i, kort sagt bu i musikken utan opphold!
Den 21. mai i Operaen kan du få gåsehud saman med Manger, 8 sangere som utgjer tankane til musikarane og ein pianist som etter å ha blitt lått ned av lynet berre vil spele Chopin utan stans. Kjøp billettar her.

STRÅLENDE KRITIKK I BERGENS TIDENDE!
30.09.09

Ytterst fengende opera om brassband som fenomen skriver Bergens Tidendes anmelder Espen Selvik om Hypermusikal. Selvik skriver videre: Det å skrive en dokumentasjonsopera om forholdene i en slik eliteorganisasjon, handler om mye mer enn bare korpsmusikk alene. Flere allmenngyldige dilemaer og utfordringer tas opp i ”Hypermusikal”. Les hele meldingen i Bergens Tidende her: Annerledes og vellykket.
Presseoppslag forøvrig om Hypermusikal
Manger breaking new ground in Norway - 4barrest.com
Hyperdokuopera - Ballade
Setter opp opera i Os - RadiOs
Opera i Fjellheim - Midtsiden (obs! svært uheldig bilde av komponisten)
HYPERMUSIKAL VARMT MOTTATT I BERGEN
29.09.09

Anmeldelsene på Hypermusikal lar vente på seg, men den overveldende responsen fra lek og lærd var ikke til å misforstå etter to forestillinger med Opera Omnias nyeste opera. I dag er det på igjen med forestilling på Os og i morgen er det Radøyhallen som står for tur, begge dager kl 1930. Billetter på Billettservice.no eller ved inngangen. RadiOs melder om en historisk dag på Os, mens Norges Musikkorpsforbund er veldig fornøyd på sine hjemmesider.
URPREMIERE PÅ HYPERMUSIKAL I DAG
27.09.09


Det er hyperhektisk i Logen teater i dag der alt nå gjøres klart til kveldens urpremiere på Heidi Tronsmo og Glenn Erik Hauglands nyeste opera Hypermusikal. Det blir to forestillinger i dag, kl 18 og 20, mens det blir forestillinger i Fjellheim, Os på Tirsdag kl 19.30 og i Radøyhallen på Onsdag kl 19.30. Foruten på Billettservice.no, kan billetter kjøpes i døren. Komponist Glenn Erik Haugland har en kort innføring 30 minutter før hver forestilling. HYPERSPENNENDE!
MUSIKK TIL Å LEVE FOR
25.09.09

Ragnhild Akslen (sang) og Kirsti Loe (althorn) synger om det å være en underdog.
To dager før urpremieren på Hypermusikal. Jungeltelegrafen er i hypergir, og pressen halter etter. På Ballade.no kan man lese mer om Hypermusikal - en kronikk skrevet av Heidi Trosno og Glenn Erik Haugland. Gå hit for å lese.
4 DAGER TIL URPREMIEREN PÅ HYPER
23.09.09

Det nærmer seg urpremieren på Hypermusikal av Heidi Tronsmo og Glenn Erik Haugland med stormskrit. Intens og lange prøvedager der det sceniske har like stort fokus som det musikalske tærer på. Eller for å sitere librettoen: «Å, hvordan går dette nå?». Pressen har så smått begynt å vise interesse, Til og med utenlandske medier har lagt merke til denne operaen utenom det vanlige. Les mer her.
PRØVENE PÅ NY OPERA I GANG
06.09.09

Øvelsene på høstens samarbeidsprosjekt mellom Opera Omnia, Den Nye Opera og BrassWind 2009 er i full gang i Bergen.
Åtte sangere og pianist Knut Christian Jansson setter i disse dagene regi og arbeider samtidig med å få på plass det omfavnsrike materialet. Her er tankene til musikerne i MangerMusikklag i full gang i regi av Hege Gabrielsen og Heidi Tronsmo. Fra venstre: Elise Varne, Magnhild Korsvik, Felicia Kajser, Camilla Ediassen, Ingjerd K. Kolstad, Hilde Hasselberg og Ragnhild Akselsen.
Presseoppslag om Hypermusikal
Manger breaking new ground in Norway - 4barrest.com
Hyperdokuopera - Ballade
Setter opp opera i Os - RadiOs
Opera i Fjellheim - Midtsiden (obs! svært uheldig bilde av komponisten)
Fra prøvene 6.9.2009 i Sandviken Bedehus


Haugland prøver seg som luft-slagverker

Knut Christian Jansson i rollen som Tony Cicorria leter i Musicophilia av nevrolog Oliver Sachs for svar på hans hypermusikalitet..

Fra venstre: Elise Varne, Magnhild Korsvik, Felicia Kajser, Camilla Ediassen, Ingjerd K. Kolstad, Hilde Hasselberg og Ragnhild Akselsen.

Hege Gabrielsen og Heidi Tronsmo overvåker den musikalske innstuderingen under ledelse av dirigent Trond Korsgård.

Luft-.kornett spilling!
Mens møtestedene endres og nye typer felleskap oppstår, har musikk alltid hatt en sentral rolle som sosial faktor i menneskers liv. En fest eller en begravelse er nesten utenkelig uten musikk. Konserter har til alle tider vært en arena for sosial omgang. Vi lærer andre å kjenne gjenom å sammenligne musikksmaken. Musikken er helt enkelt et kommunikasjonmiddel uten at vi helt vet hvorfor det er slik.

Når flere finner sammen i et musikalsk samspill er musikk og opplevelsen av fellesskap så å si to sider av samme sak. Vi lytter og blir fasinert når et stort orkester presist og samkjørt beveger seg fra det subtilt intime til det kraftfulle. Mange, svært mange spiller eller synger selv i kor, band, spelemannslag, trekkspillklubb, orkestra eller korps. Kanskje lærer musikalsk samspill oss noe viktig om det å lytte til hverandre? Kanskje minner samspill oss om hvor livsviktig det er for et samfunn å samarbeide?

Gjennom dokumentaroperaen Hypermusikal lar vi 8 sangere en skuespiller forske og kommentere fenomenet musikk og fellesskap på grunnlag av intervjuer gjort med et av landets beste brassband, Manger Musikklag. Medlemmene forteller om forholdet til det musikalske samfunnet de er en del av. Sammen med sitater fra nevrolog Oliver Sachs bok Musicophilia - fortellinger om musikken og hjernen. danner dette grunnlag for musikk og handling. I Hypermusikal søker vi etter svar på hva det er som motiverer medlemmene i et elitekorps som Manger Musikklag. Jakten følger to spor. Det ene handler om et eventuelt hyperaktivt forhold til musikk, og det andre om miljøaspektet sett i lys av det indre livet til et korps.
Oliver Sachs forteller her om Tony Cicoria, legen som ble slått ned av lynet og utviklet en uimotståelig trang til å spille Chopin:
Klikk på avissiden for å lese Glenn Erik Hauglands kronikk om korpsbevegelsen i kulturpolitikken:
